kim-in-afrika.reismee.nl

week 2

Dinsdag

Vandaag had ik een paar flesjes bellenblaas meegenomen voor de kinderen. Voordat we daarmee zijn gaan spelen zijn de kinderen eerst in bad geweest en naar buiten gegaan. De kinderen kregen nog thee en de jongste nog een fles melk.

Ik wilde net de bellenblaas pakken toen Consious puzzels half neer gooide.

Het waren 3 puzzels, maar te moeilijk voor deze leeftijd. Het waren houten puzzels maar dan 3 in 1. Dan maak je eerst de onderste puzzel en dan kun je nummer 2 maken en dan pas nummer 3. De kinderen waren er ook meer mee aan het gooien en in hun monden ermee dan aan het puzzelen. Ik vond hem in het begin moeilijk. Ik wilde de puzzels maken zodat ze niet door elkaar lagen want 2 puzzels leken op elkaar maar dat Was natuurlijk voor korte duur.

Op een gegeven moment heb ik de puzzels bij elkaar gezegd en een stukje opzij en heb ik de bellenblaas gepakt. Ik Had ze ook aan marry en harriet gegeven zodat we met zijn 3e konden bellenblazen. Niet alleen de kinderen vonden het leuk maar ook marry en harriet. Nadat de kinderen gegeten hadden en ee ze buiten op een matrasje hadden gelegd om te slapen hebben we met zijn 3e gepuzzeld. Ik heb marry een paar tips gegeven en uitgelegd hoe je die puzzels het beste kan maken. We hebben toen erg gelachen. Het viel me op dat ze gewoon stukjes pakt en die probeert maar verder ook niet echt kijkt. Niet naar de vorm van het puzzelstukje of naar de vorm en kleuren van de omhulsel van de puzzel. In de rechterkant van de puzzel Was er een hoek uit , dus ook uit alle puzzelstukjes die daar hoorde Was er een hoek uit en zag je dat die daar hoorde. Marry Had alle puzzels 1x gemaakt. (het weten 2 grote die op elkaar leken en 1 kleine.) ze wilde ze nog een keer maken, tien gooide harriet alle puzzels door elkaar heen op de grond. Op een gegeven moment ben ik gaan helpen. Ik heb eerst de stukjes van de grote puzzels bij elkaar gezocht. Ondertussen Was marry bezig om de puzzel in elkaar te krijgen. Ik heb toen 1 puzzel gemaakt. Ze snapte niet hoe ik dat zo snel kon. Ze geloofde me ook niet dat ik deze puzzel vandaag pas voor het eerst Had gezien.

Tijdens het lunch eten werd er een kindje bij gezet die eten kreeg. Ik zag een nieuw gezicht en dacht dat dat de dochter Was van de oprichter. Later toen we alleen aan het puzzelen waren werd ze gebracht en kreeg ze andere kleren aan. Dat waren mooie kleren. Ze probeerde een foto te maken van haar. Toen ik vroeg wie dat Was, Was dus een nieuw kindje. Ze hadden dus gebeld dat ze een kindje konden ophalen. Ze schatte haar 1,5 jaar. Ze kan al lopen en riep om haar moeder. Ze moet hier nog erg wennen en het lastige Is, is dat ze weet dat ze een moeder heeft.

In de avond zijn we naar cattar geweest. Elke dinsdagavond Is er een salsa avond. Van half 8 tot half 9 kun je een les meedoen. Beginners of gevorderden. Wij zijn rond kwart over 8 aangekomen. Eerst hebben we gekeken. Daarna vertelde Sandra me als je langs de kant staat kun je gevraagd worden om te dansen. Het kijken Was leuk, maar toen ik gevraagd werd om te dansen Was dat helemaal leuk. Ik heb salsa en bachata gedaan en nog een dans. Op een gegeven moment heb ik zelf jongens gevraagd om te dansen. Lekker avondje relaxen, dansen en gezelligheid.

Woensdag

Ik ben iets vandaag eerder naar mijn project gegaan. Ze zeiden dat ze vandaag met een paar kinderen naar het ziekenhuis zouden gaan. Toen ik aankwam waren ze bezig met kinderen te wassen en ook al om spullen in te pakken om mee te nemen. Ik ben gaan helpen om de kinderen die mee gingen haar het ziekenhuis om die aan te kleden. Ondertussen Was harriet zichzelf aan het klaar maken. Lippenstift op, haren goed doen. Ze zagen er zelf ook netjes uit. De kinderen die meegingen kregen mooie kleren aan. Een onderbroek over hun luier en sokken aan.

We zijn met 5 man met 5 kinderen gegaan. 3 kinderen gingen met harriet, marry en mij mee. 2 andere kinderen gingen naar een ziekenhuis een stukje lager. Zij moesten gecontroleerd worden of ze niet ziek zijn en wat ze eventueel hebben. De andere 3 die met mij mee waren kwamen voor een check. Je komt bij een gebouwtje en daar staat dan nog een klein huisje met stoelen en banken. Daar neemt iedereen plaats. Op een gegeven moment konden we in de rij gaan staan om de kinderen te wegen en te kijken hoe groot ze zijn. Bin get wegen moesten de schoenen uit. Verder ga je eerst alleen op de weegschaal staan en daarna met kind. Het kind wordt daarna opgemeten, liggend. En er werd nog naar de omvang van armpjes gekeken. Daarna moet je je schriftje inleveren en kun je het kind weer aankleden. Het Is veel wachten. Als de naam van het kind werd geroepen moest je naar voren komen en werd er gevraagd of het kind goed at.

Het duurde allemaal voordat we aan de beurt waren en voordat we ze alle 3 hebben gehad.

Gelukkig hadden ze eten mee voor de kinderen, heb je nog iets te doen tijdens het wachten. Als iedereen Is geweest dan beginnen ze met het uitdelen van zakjes dat dient als extra voedingsstoffen. Het waren zakjes met iets van pinda cream. Het ruikt heel erg naar pindakaas maar het is dan zoeter. Dat duurde ook wel even voordat we dat kregen. Je krijgt er dan niet 1 of 2, maar meteen een hele zak vol. Win hadden 3 kinderen en kregen 2 zakken vol. De kinderen hoefde gelukkig niet nog langs de dokter. Ze waren gezond en allemaal vooruitgegaan. Volgende maand moeten ze weer terugkomen.

De andere 2 kinderen waren nog in het ziekenhuis toen wij klaar waren en richting het project gingen. Marry en harriet gingen daarheen en wisselde de andere 2 af. Dat waren 2 mensen van het kantoortje. Ik ben met de 3 kinderen mee terug naar het project gegaan en daarna naar huis. Ik Was moe van vandaag. Het wachten en niks doen Is best vermoeiend. Ik vond het fijn dat ik mee mocht om te zien hoe dat hier gaat. Ik hoop dat de andere 2

kinderen snel naar huis mochten. Het ging al beter met ze werd er mij verteld. Ik zal morgen zien en horen of ze er zijn en hoe het met ze gaat.

In de avond zijn we met degenen die wilde met Frank en Eva naar 2K geweest om te eten. Het Was een restaurant waar je local food kan bestellen. Ik Had de chicken special. Een halve kip, rijst, salade en bouillon erbij. Erg lekker maar ook te veel.

Donderdag

Vandaag Was Marry niet in het Agape house. Ik vroeg waar ze Was en ze zeiden dat ze bij de 2 kinderen in het ziekenhuis is. Die blijven daar dus iets van een maand. Als we langs gaan dan mag ik mee maar dat zal waarschijnlijk niet voorkomen.

Aan het eind van de ochtend heb ik een beetje meegeholpen in de keuken. Ze waren kool aan het snijden uit de hand. Ik probeerde dat ook maar dat lukte niet goed. Toen heb ik een rasp gekregen en het daarmee gedaan. Ze vonden het wel grappig dat ik dat niet kon. Daarna ben ik kleine uitjes gaan snijden in dunne plakjes. Ze vroegen of ik kookte thuis. Toen ik vertelde dat mijn vriend kookt en ook lekker konden ze dat eerst niet geloven. De mannen hier kunnen ook kunnen maar doen dat niet.

In de middag kwam frank met Lillian. Zij komt bij mij op het project. Ze zit bij ons in het huis. Nu beetje kijken wie wat gaat doen. Ik blijf bij de kleintjes. Lillian wilde wel wat dingen gaan doen met de grote en we kunnen altijd nog wisselen en dagen omruilen. De boomhut die gebouwd Is gaan wij misschien schilderen. Heeft het meer kleur. Misschien maken we de trap wel rood wit blauw ;)

In de avond zijn we bij een Chinees uit eten geweest. Erg lekker en gezellig :) Daarna hebben we een toetje bij de cafeterie gegeten. Erg lekker. Het etentje was als afscheid voor Ilse en Maureen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!