kim-in-afrika.reismee.nl

Lake bunyonyi

Lake Vrijdag ochtend werden we om 9.00 uur opgehaald door onze driver Mike om aan onze lange reis te beginnen. Het was 344 km rijden. De reis ging best snel. We hadden zelf muziek gedownload zodat we een leuke afspeellijst hadden tijdens de rit. Het waren Nederlandse liedjes, liedjes van vroeger, carnavalsmuziek, k3, Engelse liedjes en Oegandese liedjes. Het was echt een lijst met alles. Hoe verder we Kampala achter ons lieten, hoe groener het werd. We reden naar en door de bergen. Het was echt een mooie weg om te zien en om verschillende uitzichten te zien. ik had goed ontbeten en we hadden genoeg eten en lekkers mee voor onderweg dat we pas om 15.00 uur stopten om te gaan lunchen. Je kon er lekkere dingen bestellen en niet alleen maar typisch Oegandees eten. Ik had een lekkere beefburger genomen. Het was erg lekker. Het werd niet op een broodje geserveerd maar op 2 witte geroosterde boterhammen. Er zaten ook frietjes bij die ook erg lekker waren. Het vulde goed en we konden er weer tegen aan om de rest van de rit af te maken. We reden steeds verder de bergen in en het was allemaal zo mooi groen. Het laatste stuk was een rood zandpad. Lillian en ik konden kiezen waar we wilde slapen: op een eiland in het meer waar het iets goedkoper is maar waar je wat langer op je eten moet wachten of op het land. We vonden het allebei wel leuk om op een eiland te gaan overnachten. We kwamen bij de haven aan. Er lagen allemaal grote motorboten te wachten tot ze konden gaan. Ze willen met zoveel mogelijk mensen tegelijk gaan. Wij hadden een boot voor ons zelf. Rond 18.00 uur waren we op het eiland. Eerst even inchecken en ons aanmelden. We bestelde meteen ons eten want dat moest. We bestelde alle 3 een pizza en het zou rond 19.30 klaar zijn. Ze liet ons zien waar ons huisje was, waar de kamer was waar je je spullen kon opladen en liet ons daarna de sling zien. We kleden ons om en gingen naar de sling. Met een grote bamboestok konden we bij het touw en kon ik die aan Lillian geven. Je kon van de ladder af of van helemaal bovenaan. Het was best eng en ik had dat nog nooit gedaan. Lillian ging als eerste en dat ging meteen goed. Daarna was ik aan de beurt maar ik vond het echt eng om te doen. Je moet goed vasthouden en op het goede moment pas loslaten. En ik heb al heel veel filmpjes gezien van funny home videos dat dat fout gaat en ze te vroeg loslaten. Uiteindelijk ben ik gegaan en kwamen mijn benen iets te vroeg in het water en daarna ik. Het was daar gelukkig al wel diep en was ik ver genoeg. Daarna zijn we nog een keer gegaan. Deze keer ging het beter. Ik kon mijn benen goed omhooghouden en ik liet pas op het hoogste punt los. Het begon ook al donker te worden dus zijn we terug naar ons huisje gelopen. We liepen met een omweg omdat Mike ons het ‘strand’ nog wilde laten zien voor morgen alvast. Het was een stukje gras met een steiger waar 2 houten ligstoelen opstonden. In het water lag vlakbij een vlot. Daar konden we zwemmen als we wilde. Het was ondertussen half 8 dus liepen we snel verder naar ons huisje. Het was ondertussen donker geworden en ik kon niks meer zien. Mijn voeten waren ook erg nat en daardoor werden mijn slippers erg glas. Omdat ik niet goed kon zien waar ik precies liep en alles glad was, is helaas een slipper kapotgegaan. Ik ben toen op bloten voeten verder gelopen. Daarna heb ik 1 slipper van Lillian gekregen en kon ik op 2 slippers toch verder lopen. We hebben ons snel omgekleed en zijn toen naar het restaurant gegaan. De pizza’s waren nog niet klaar. Die kregen we rond half 9. De pizza was lekker maar ik heb lekkere pizza’s op in Oeganda. Het was best fris in de avond en ik was blij dat ik toch een vest mee had genomen. Mike had ons al een berichtje gestuurd van het wordt 18 graden en wij daar toch een beetje om lachen want 18 graden is nog best lekker. Maar we zijn nu gewend aan deze temperaturen en dan was het met 18 graden tich best fris. We hebben in bed de film The lucky one gekeken. Ik ben met een lange broek, shirt en vest gaan slapen. S ’nachts kreeg ik het warm en heb ik mijn vest uitgedaan en mijn lange broek omgewisseld voor mijn pyjamabroek. We hadden voordat we naar de hut gingen ontbijt besteld en dat kwamen ze zelfs nog naar ons brengen. We hadden om 10 uur afgesproken, pas rond 11 uur zaten we aan het ontbijt. Ik had wentelteefjes die lekker waren en een bakje met fruit. Daarna zijn we naar het gras strand gegaan om te zonnen en om te zwemmen. Het water was in het begin koud maar als je er eenmaal in bent is het lekker. We hebben daar heerlijk gezonnen en gezwommen. Voor lunch hadden we friet, guaccamole en chapati. (pannekoek van meel en water) Ze zouden het komen brengen maar dat duurde ook even en toen we belde was het al klaar, dus de friet was lauw toen we het kregen. Daarna zijn we gaan kijken vanaf de kader hoe andere motorbootjes langskwamen en als mensen het wilde konden ze naar het touw zwemmen en dan met het touw het water in. Leuk om te zien hoe hoog sommige gaan en hoe sommige loslaten. Er waren eerder die middag jongens langsgekomen om even te kijken, deze kwamen in de middag terug om te zwemmen. Een broer of ander familielid maakte foto’s en hoorde Lillian en mij praten en vroeg of we uit Nederland kwamen. Hij was daar geweest en herkende de taal. Daarna zijn Lillian en ik er nog ingesprongen en zijn we met de jongens gaan zwemmen. Na het zwemmen voor de laatste keer naar het touw geweest om mee het water in te zwaaien. Er warren al 2 andere jongens en die gingen van helemaal bovenaan eraf. 1 jongen probeerde een salto te maken als hij losliet. Ik ben er 1 keer vanaf geweest. Die ging niet super goed. Daarna had ik last van mijn handen en van mijn vinger. We vonden het al snel genoeg geweest en gingen terug naar ons huisje. We gingen via het restaurant en bestelde eerst ons avondeten met tijd erbij. Hij zei dat het rond half 8-8 uur klaar zou zijn. We zijn ons om gaan kleden en daarna boven bij het vuur gaan zitten in het restaurant. We keken de film 21 jumpstreet in de tussentijd. De film was al afgelopen en het eten was er nog niet. We hadden rond 9 uur pas weer eten. We hadden allemaal een pasta besteld maar wel verschillende. Ik had mac and cheese, maar vond de pasta met kreeft veel lekkerder. De saus hadden ze goed gemaakt. De spaghetti bolognese was ook lekker. Het was alleen te veel. Ik was best moe en ben meteen mijn bed in gekropen. Ik dacht ik kan mijn korte broekje wel gewoon aan en mijn pyjama shirt maar ik kreeg het s’nachts toch koud en heb ik mijn vest maar aangetrokken. De volgende ochtend wilde om 9.00 uur vertrekken met de kano maar om 10 voor 9 kregen we ons ontbijt. Ik had gewoon weer hetzelfde. We zijn dus iets later dan gepland vertrokken maar we hadden er zin in. Lillian en ik dachten we gaan kanoën naar de berg waar we naar de top lopen en een heel mooi uitzicht hebben over het meer met de eilandjes. Wat bleek we paddelden eerst om een eiland heen om te kijken of we daar de zebra’s konden zien, dan naar de eerste berg naar de top, dan naar een tweede berg voor nog een hike en dan terug. Ik vond het erg leuk om op zoek te gaan naar de zebra’s want die had ik hier nog niet gezien. De jongen die bij mij in de kano zat vertelde dat er maar 2 zebra’s over waren. Eerst hadden ze er 3 maar die was overleden. We hebben ook nog de nationale vogel gezien van Oeganda. Dit is de vogel die op hun vlag staat. Bij de zebra’s stonden ook een paar ezels. We paddelden verder naar de berg waar we de hike gingen doen. Het was best een steile berg. Op een gegeven moment hadden we heel mooi uitzicht en dachten Lillian en ik dat we er al waren. Helaas was dit niet zo, we moesten nog een stuk omhoog en nog iets steiler dan het eerste stuk. Tussendoor kleine pauzes genomen en dan weer verder. Het was best stoffig en op sommige stukken lagen er veel kleine losse steentjes. Uiteindelijk zijn we boven gekomen en dat was het allemaal waard. Het was een heel mooi uitzicht. We konden alle eilandjes zien en het was zo rustgeven. We zeiden wel dat die andere hike niet meer hoefde. Dit vonden we genoeg. De andere berg was minder steil en makkelijker maar we vonden dit genoeg. Ook qwa tijd konden we die andere berg niet meer doen. Op de terugweg zijn Lillian en ik samen in een kano gegaan. We kregen nog een watergevecht op de terugweg naar ons eiland. Het laatste stukje hebben Lillian en ik gezwommen. We wilde even afkoelen en voor de laatste keer zwemmen. In het hutje omgekleed, tas verder ingepakt en op naar Kampala. Mike vroeg of we langs de hot spring wilde gaan. Dat was in de buurt op de terugweg. We hadden het even op gezocht en het leek ons leuk om dat ook te zien. We aten lunch bij hetzelfde restaurant als op de heenweg. Daarna naar de hot spring gegaan. Het was een soort van meer waar warm water in zat en heeel veeel mensen. Ze geloven daar dat de hot spring mensen kan genezen, van huidziektes tot iets in je lichaam. Het meertje waar iedereen inzat was rond de 35-38 graden. Een stukje verder waren kleine stukjes met water en die waren echt warm. Het rook er ook niet echt fris. Het rook er naar rotte eieren. Na 5 minuten hadden we het allebei wel gezien en gingen we verder met de reis terug naar Kampala. Rond 23.00 uur waren we thuis na een leuk en gezellig weekend!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!