kim-in-afrika.reismee.nl

De laatste week

Na 5 weken is dan mijn laatste week aangebroken. Best een gek idee. Het is ook even wennen met Joelle maar het is een leuke meid. Maandag hebben we lekker de moeders geholpen met de kinderen flessen geven, kinderen verschonen, kletsen met de moeders. Ik Heb Joelle een beetje wegwijs gemaakt en verteld hoe dingen hier gaan. Nadat de kinderen op bed lagen hebben we de afwas gedaan en zijn we zelf gaan eten en bij de moeders erbij gaan zitten. Na het eten hebben we een uur gekaart met Marry en later deed Joram ook mee. Dat deden we tot alle kinderen uit bed waren. Daarna konden we naar huis gaan. Het was een soort van pesten alleen dan met andere regels. Na het delen pakken ze de bovenste kaart en die leggen ze naast het spel neer. Daarna begint iemand en die legt 10 of hoger op. De aas is kleur kiezen, boer is van richting veranderen, als je een 2 opgooide en ik gooi er nog een 2 op is het nog steeds 2 pakken. Er was 1 aas en die had een groot teken in het midden (schoppenaas) als je die op de joker gooide of op de 2 dan hoefde je niet te pakken. Als er een klaver langs het spel ligt en je gooit de klaveren 7 op, dan ga je dus de waarden van je kaarten tellen. 2=20 joker=50Het was even wennen in het begin maar wel grappig om te leren en leuk om te spelen en te leren.Dinsdag was een rustige dag. We deden gewoon onze dingen weer. Met de grote kinderen gespeeld en weer geholpen met baby’s verzorgen. Na het eten kwam eva om te vragen hoe het gaat. Het ging goed alleen we kregen nog weinig ondersteuning wat je kan doen als de kinderen in bed liggen. Sommige moeders zijn bezig met het eten maken voor de avond maar de andere moeders zitten in de keuken. Nadat eva weg was, zijn we gaan eten. We moesten nog een uur iets doen dus toen heb ik gevraagd of ik het marktje mocht laten zien aan Joelle zodat ze weet waar die zit als ze een keer iets wilt kopen. We hebben niks van de markt gekocht. Ik heb wel neusdruppels gekocht. Toen we terug waren, waren de kinderen wakker en kregen ze al drinken. We zaten er nog even bij en hielpen mee en daarna was het tijd om naar huis te gaan. Op de terugweg heb ik Joelle een rolex laten proeven. Ze vond het erg lekker! Het is makkelijk, vult goed en het is erg lekker!In de avond zijn we naar Cayenne geweest. Vincent mijn collega was ook nog gekomen en Antje en Judith waren ook mee. Ik heb ze de basispasjes geleerd van salsa en ook met het dansen wat dingen uitgelegd. Verder heb ik zelf veel gedanst. Je herkent mensen en daar dans je dan een keer mee. Het was een gezellige avond.Woensdag zijn we naar het ziekenhuis gegaan. In de ochtend vertelde ze dat ze eigenlijk wilde dat iemand van ons op het project bleef, maar ik wilde graag voor de laatste keer mee om nog te kunnen helpen. Gelukkig kon het uiteindelijk toch en bleef Vincent thuis. Het was weer een lange dag. We waren er best vroeg en op tijd, maar het duurde even voordat de zuster met de spullen naar buiten kwam om de kinderen te wegen en te meten. We moesten daar al 1,5 uur wachten. We waren wel snel aan de beurt en konden ons boekje aan de andere verpleegster geven die de gegevens dan weer overnam en een klein gesprekje met je aanging over het kind. We werden best snel geroepen maar dat was maar 1 kind. Daarna werden andere kinderen opgeroepen dus alle 3 de kinderen waren tegelijk besproken. Dus toen was het wachten tot alle kinderen geweest waren voordat ze de pindakaas zakjes gingen pakken. Rond kwart voor 4 gingen we weg uit het ziekenhuis. In de avond zijn we met alle vrijwilligers uit eten geweest. Ik heb toen de vriend en moeder van Joelle ontmoet. We aten bij de chinees waar we al een keer eerder gegeten hadden. We hadden iets te veel besteld maar het was weer erg lekker. Het was deze keer minder gekruid dan de vorige keer, maar nog steeds erg lekker en een keer ander eten.Donderdag was een hele rustige dag. De moeders zagen we weinig, de kinderen waren rustig en moe en vielen snel in slaap. Ze waren minder productief. In de middag ben ik eerder naar huis gegaan omdat ik me niet lekker voelde en verkouden was. Ik wilde niet op mijn laatste dag ziek zijn. Thuis ben ik lekker naar mijn bed gegaan en heb ik geslapen. Dat had al geholpen. Daarna begon ik met de traktatie voor vrijdag. Chocola smelten en daarna er cornflakes erbij gedaan en dat in kleine hoopjes verdeeld en laten opstijven. In Nederland vind ik het lekkerder dan die ik hier had gemaakt maar dat komt ook omdat hier de chocola anders smaakt. Zelf Twix smaakt hier toch anders dan in Nederland. Lian smaakt dan nog best goed zoals in Nederland. Vrijdag heb ik een jurkje van Femke aangedaan. Zij vond hem niet leuk dus mocht ik hem passen. Met een legging eronder kon het goed. Ik vond het wel leuk om een jurkje aan te hebben op mijn laatste dag en er anders en er leuk uit te zien. Ik moest nog wat dingen inpakken en de chocola in een bakje doen. Ik wilde mijn camera meenemen maar die had ik dus in mijn kluis gedaan en niet in mijn tas. Toen ik op de boda zat kwam ik erachter dat ik de chocola vergeten was, dus moesten we even terug. Heel slim van me dacht ik. Later op de boda dacht ik dus ineens van heb ik mijn camera wel ingepakt? Ik kan foto’s maken met mijn telefoon. Wel minder mooi maar goed genoeg. Alle kinderen werden rond 10 uur buiten op de veranda neergezet en kon ik daar aan de kinderen mijn traktatie geven. Ze vonden het allemaal erg lekker! De moeder en het personeel vonden het ook erg lekker om te eten. Na het eten ben ik gaan bellenblazen. Alle kinderen vonden dit leuk. Tijdens het bellenblazen ben ik ballonnen gaan blazen. Ik wilde wel dat ze er dan buiten mee gingen spelen en niet op de veranda bij de jonge kinderen. Ook de jonge kinderen vonden de ballonnen leuk, alleen het knappen van de ballonnen was eng en schrokken ze van. We hadden een matje op het grasveld gelegd en daar de kinderen opgezet. Dan waren ze nog lekker even buiten en een keer op het gras en niet op beton of tegels. Moses was er ook en begon foto’s te maken. Het zijn leuke foto’s geworden en fijn om nog een paar leuke foto’s te hebben van de laatste dag. Ik heb zelf ook nog foto’s gemaakt van het personeel. Om 1 uur kwam Frank voor mijn evaluatie. Ik heb gezegd dat ze een vrijwilliger in de tijd dat de kinderen op bed liggen kan helpen met wat er gedaan kan worden, en dan vooral de eerste week. Verder ook als ze naar het ziekenhuis gaan en ze willen dat 1 iemand meegaat en 1 iemand op het project blijft dat dan eerder aan te geven dan op de dag dat ze naar het ziekenhuis gaan. Ook heb ik aangegeven dat het goed is om de kinderen wat vaker te verschonen als dat kan. Ik hoorde dat er dus een luierdonatie op gang is en dat ze daar luiers van kunnen kopen. Dat is fijner voor de kinderen maar ook voor de vrijwilligers. Het ruikt dan ook wat frisser. Ze was blij met de tips en ze waren ook erg blij met me. Aan Frank heb ik gezegd dat vrijwilligers er open minded in moeten, veel moeten vragen aan de moeders en dingen doen, maar ook vragen hoe het met ze gaat en met ze in contact komen zodat je een klik kan krijgen met sommige moeders. Na het gesprek heb ik afscheid van de kinderen en de moeders genomen. ik vond dit Best lastig. je hebt toch een band opgebouwd met ze. ik wilde al een tijdje naar de krapper en ben die middag maar gegaan. ik wilde eerst al mijn haren laten invlechten maar dat leek me toch geen goed idee. Een deel invlechten zoals de bovenkant Leek me kinderachtig dus heb ik de zijkant laten invlechten. Ik ben er erg blij mee.

Reacties

Reacties

Karin

Ha meis, je hebt een paar goede tips gegeven voor dit project. Inderdaad waar onwerkelijk dat het nu al voorbij is. Eet is nog zoveel te doen! Zijn de maten nog op tijd aangekomen? Nu twee weken nog mooie dingen zien van Oeganda en daarna ben ik wel heel blij om te weer te zien ?. Geniet er nog van, mam

Rene

Kim, wat heb je goed werk verricht en wat ben je betrokken met je job. Je bent er ook echt ingegroeid, wat logisch is natuurlijk. Fijn dat je dit goed en mooi hebt kunnen afsluiten. Ben trots op je (maar dat was ik sowieso al :)).
Veel plezier en genieten tijdens de laatste 2 weken. Ben benieuwd naar de foto's.
Papa

Oma maartje

Hai Kim, ja nu ik dit schrijf zijn je zes weken van je project al weer voornij.
Een heel mooie positieve tijd, waar je veel geleerd en heel veel van jezelf hebt laten zien. Je evaluatie vond ik heel knap en sterk , heel goed zoals je de dingen kon verwoorden.
En nu nog 2 weken fijn vakantie vieren en Oeganda verder verkennen.
Heel veel plezier en fijn genieten van alles, voor mooie herrinneringen voor later.
Veel liefs van oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!