kim-in-afrika.reismee.nl

De safari

Vrijdag

Vandaag een ochtend naar mijn project. Ilse ging mee vandaag om te kijken wat ik doe en om mee te helpen. Ik heb haar een rondleiding gegeven en aan de moeders voorgesteld. Toen de kinderen werden gewassen zijn we erbij gaan zitten en heb ik Ilse verteld hoe we de kinderen hier wassen en aankleden. Op de grond op een kussen. We hebben met de kinderen gespeeld, flessen gegeven en mee geholpen de kinderen eten te geven. Om 2 uur zijn we naar huis gegaan.

Mechlien, Lillian en ik werden om 3 uur opgehaald door onze driver Mike. Hij spreekt goed Engels en ook een beetje Nederlands.

We gingen naar jinjar. Onderweg hebben we nog een mango op. Erg lekker en ze werden nog in stukken gesneden. We deden er 3 uur over wat redelijk snel Is. We hebben lekker gegeten in een restaurant. Lekkere frietjes met vis.

Daarna zijn we terug naar ons hostel gegaan. Beneden bij het meer Was een bar, daar hebben we nog wat gedronken en snooker gespeeld. Helaas verloren, maar leuk en gezellig Was het wel.

We werden de volgende ochtend vroeg wakker van de kinderen die er ook sliepen. Lillian en ik deelde een tweepersoonsbed en Michiel Had haar eigen bed.

Zaterdag

Lilian en ik zijn stand up padeling gaan doen in de ochtend op de Nijl. Het Was lekker weer en we hadden een leuke instructeur. In het begin heb ik het op mijn knieën gedaan, na een tijdje ben ik gaan staan. Het Was best zwaar en tegen de stroom in helemaal. Ik heb zelf een blaar gekregen, haha. We hebben het 1,5 uur gedaan. Daarna Had ik spierpijn in mijn armen maar vooral in mijn benen. Dit was de eerste keer dat ik dit gedaan had en het was leuk mom te doen.in het begin vond ik het spannend en durfde ik ook echt nog niet te staan. Ondertussen genoot ik ook van het mooie uitzicht en de mooie natuur.

We hebben nog een boottocht gedaan over de Nijl en over Victoria Lake. We zijn ook bij het begin van de bijl geweest! Tijdens de boottocht werden er allerlei vogels aangewezen. Ik ben geen vogel mens, maar ik kon zo wel goed mijn camera uit proberen. Verder genoot ik van de rust en van het uitzicht.

Toen Was het alweer tijd om naar de sipi falls te gaan. Die rit duurde ook iets van 3-4 uur. Onderweg hebben we een bord frietjes gedeeld. Rond 6 uur kwamen we bij het hostel aan. We keken eerst naar het mooie uitzicht en konden al 1 waterval zien waar we morgen naartoe lopen. Daarna werden we naar onze kamer gebracht. Het waren allemaal stapelbedden. Net toen we binnen waren viel de stroom uit. Gelukkig ging die snel weer aan. Het jammere was alleen dat het licht niet meer uit wilde. Mechlien bestelde samen met Mike een de spaghetti, Lillian de fruitsalade en ik de guacamole met brood. Die was erg lekker. Lillian kreeg alleen ananas als fruitsalade. Ik hoorde van Mike en Mechlien dat de spaghetti veel te lang gekookt had, dus toen mike dar iets van gezegd had en ook van de fruitsalade vroeg hij of we dan nog een paar stukjes brood konden krijgen. We kregen nieuwe stukjes brood die net klaar waren en ook een nieuwe fruitsalade met mango en watermeloen.

De volgende ochtend zouden we om 8.00 uur vertrekken dus lag ik op tijd in bed. Helaas ging de lamp nog steeds niet uit. We hebben er maar een handdoek overheen gedaan zodat het donkerder werd en konden slapen.

Zondag

Zondag ging de wekker vroeg. Om half 8 kregen we ons ontbijt dat we besteld hadden. Ik had 2 boterhammen met 2 gekookte eitjes. Goed ontbijten voor de tocht. We gingen een stukje met de auto. We kregen bamboestokken mee om mee te lopen en als extra steun. In het begin was het gewoon lopen en droeg je de stok meer mee dan dat je hem echt gebruikte. Dichter naar de waterval toe werd het gladder en op een gegeven moment ook een stuk steiler omhoog. Eenmaal daar was het erg mooi. Mooi om de waterval van dichtbij te zien. De eerste was 80 meter. Er liep een local mee die ook hielp als je een hand nodig had. Hij liet ons ook een Cameleon zien. Dit was een vrouwtje. Mannetjes hebben een breder hoofd vertelde ze. Na een fotoshoot zijn we weer naar beneden gelopen. Dat ging toch een stuk makkelijker. Wel bijna een keer uitgegleden, ondanks mijn bergschoenen.

Onderweg kregen we nog een uitleg over de koffie hoe die daar groeien en hoe ze steeds veranderen. We kwamen bij een klein riviertje met een kleine waterval. Daar konden we zwemmen als we wilden. Lillian is erin gesprongen en kwam er snel uit. Ik voelde het water en het was erg koud. Ik ben er alleen met mijn voeten in geweest. In die rivier waren de mannen en vrouwen aan het wassen. We liepen verder en kwamen bij nummer 2. We stonden bovenaan. Ik ben bij de rand gaan staan en keek naar beneden. We liepen naar beneden waar we de waterval nog beter konden zien. Het was zo mooi. Alles was groen en gelukkig scheen de zon. We waren bovenaan begonnen waardoor we alleen maar hoefde te laten wat heel fijn is. Waterval nummer 3 vond ik de mooiste. Je kon er onderdoor lopen, maar Lillian en ik zijn er ook onder gaan staan. De waterval had 3 stralen, 1 zachte, 1 wat harder. Dat voelde al alsof het hagelde en 1 harde maar daar kwamen we niet onder en dat leek ons ook geen goed plan. Voor de laatste waterval hebben we een klein stukje met de auto gereden. We hoefde niet meer door het bos en konden het van redelijk dichtbij zien. Daar stond een bankje dus zijn we daar lekker gaan zitten om van de zon te genieten en van de rust. Het was echt heerlijk. We zijn gaan liggen op het gras maar de mieren die daar liepen beten dus zijn we snel weer gaan zitten.

Helaas was het alweer tijd om naar huis te gaan. Onderweg hebben we nog ergens geluncht. Net toen we klaar waren met lunchen begon het hard te regenen. Gelukkig begon het pas met regenen toen we weg waren en niet tijdens de tocht, dan zou het veel minder mooi zijn geweest.

De terug weg duurde een stuk langer dan de heenweg. We reden een stukje om zodat we de drukte op de weg niet tegenkwamen maar eenmaal in Kampala stonden we toch in de drukte en ging het niet zo snel. Mike vroeg of we geit wilde eten. Mechlien wilde dat wel en ik wilde dan wel 1 stukje proberen. We dachten dat we die gewoon zouden kopen en in de auto op zouden eten, maar dat was niet zo. We parkeerde de auto en gingen daar aan een tafeltje zitten. Hij had daar een vriend dus we aten met zijn vrienden mee. Lillian en ik hebben een rolex gegeten. Een rolex is een soort pannenkoek met daarop een geklopt ei met daarin ei, tomaat en soms nog meer groenten. Ik heb 1 stukje vlees geproefd. Het smaakte naar kip vond ik. Na 45 min zijn we weer verder gaan rijden want we wilde allemaal niet te laat thuiskomen.

Het was een hele leuke safari, ik heb veel gelachen en weer een heel ander deel van Oeganda gezien. Onderweg zag ik huizen van klei, grote en kleine huizen en ook meer armoede. Maar ik zag ook de groene kant, de rijst die langs weg die daar groeit en de bergen met veel groen.

Reacties

Reacties

Mam

Inmiddels ben je al weer een week verder, ik hoop dat je buik nu rustig blijft en dat je nog een paar leuke weken hebt op je project. Het gaat nu snel denk ik nu je wat meer gewend bent. Geniet er van! Dikke knuffel, mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!